Atletikkens start i Lyngby

Atletik i Lyngby startede i Lyngby Idrætsforening (LIF), der blev stiftet i 1906 og en overgang var Danmarks 3. største idrætsforening. Atletik var en af foreningens kerneaktiviteter. Atletikken blev oprindeligt dyrket under relativt beskedne vilkår, idet LIF rådede over et lille skur og en 325 meter grusbane på Calshøjvej. I 1948 blev Lyngby Stadion taget i brug og det betød stor fremgang for atletikken i LIF de følgende 10-15 år. LIF afholdte mange danske mesterskaber og landskampe på Lyngby Stadion. I 1956 afholdte LIF i forbindelse med sit 50-års jubilæum, et stort internationalt altetikstævne med deltagelse af atletikstjerner fra bl.a. USA, England og de nordiske lande og også 60-års jubilæet blev fejret med et stort internationalt stævne.

Der blev også dyrket atletik i Lundtofte Idrætsklub (LIK), der blev stiftet i 1923 og arrangerede sit første atletkstævne i 1927. Ligesom i Lyngby Idrætsforening blev atletikken dyrket under beskedne kår. LIF rådede over et skur til omklædning og en grusbane på 236 meter. I 30’erne var løberne i LIK blandt landets bedste i terrænløb. I midten af 40’erne gik de fleste af klubbens bedste atletikfolk til Lyngby Idrætsforening og dermed døde atletikken i Lundtofte Idrætsklub.

Klubbens tilblivelse

Lyngby Idrætsforening havde kun adgang for drenge og mænd. Efter forgæves forsøg på at få LIF til at åbne for piger besluttede en gruppe lærere på Trongårdsskolen i 1964 at stifte atletikklubben Trongårdsskolens Idrætsforening, således at atletikinteresserede piger i Lyngby fik en mulighed for at dyrke atletik. En af hovedinitiativtager til foreningen var den senere skoleinspektør på Trongårdsskolen Birgitte Wilbek. I starten var det en lukket klub, hvor kun piger der gik på Trongårdeskolen kunne blive medlem. Med stor forældreopbakning og engagerede lærere som trænere og en gruppe meget talentfulde ungdommere blev klubben meget hurtigt en succes og en markant klub på ungdomssiden på Sjælland.

I 1966 blev klubben efter ønske fra forældre åbnet for drenge og også elever fra andre skoler i kommunen fik mulighed for at dyrke atletik, idet der blev oprette afdelinger af foreningen på Lundtofte Skole, Engelsborg skolen og Fuglesangsskolen. Efterhånden begyndte også ældre atletikudøver fra andre klubber at melde sig ind og i 1967 skifte klubben navn til Trongårdens Idræts Forening (TIF) og blev officielt åben for alle. I 1968 fik TIF en stor tilgang fra Lyngby Idrætsforening og har siden været den eneste klub i Lyngby-Tårbæk kommune, hvor der bliver dyrket atletik. Birgitte Wilbek var mange år formand for TIF og fik i 1971 tildelt Lyngby-Taarbæks idrætspris for sin helt enestående indsats for klubben. Senere blev Birgitte Wilbek medlem af bestyrelsen og formand for repræsentantskabet for Team Danmark.

Lyngby Stadion

Da Trongårdens IF startede med hjemmebane på Lyngby Stadion var det på en traditionel cindersbane. Cinders består af slagger (afbrændt kul) og grus. I 1973 blev hele stadion blev gravet op, lagt om og belagt med Tartan i flere omgange. Århus Stadion var det første kunststofstadion i Danmark (1971) og Lyngby Stadion blev det andet. Atletik er en meget faktuel og målbar sport, da det er centimeter og 100-dele af sekund-er, der afgør resultaterne. For at resultater verden over kan sammenlignes, er det vigtigt med ens forhold. Et stadion skal derfor overholde skrappe krav om hældning i side- og længderetninger for at eventuelle rekorder kan godkendes. Lyngby Stadion overholder disse krav. Det fortaber sig i det uvisse, hvem der sagde det, men dem, der havde forstand på stadions mente, at det olympiske stadion i München var det bedste, og at Lyngby Stadion var blandt de 10 bedste i verden. I 2005 blev stadion renoveret og der kom en helt ny tartan belægning på.

I 2013 blev de 40 år gamle atletikfaciliteter på Lyngby Stadion fjernet til fordel for et nyrenoveret fodboldstadion, og der blev anlagt et helt nyt atletikstadion med kunststofbelægning, 6 rundbaner og 6 baner på opløbssiden. Anlæg til både højdespring, stangspring længdespring, kuglestød, diskostkast, hammerkast, spydkast er placeret inden for løbebanerne

Holdturneringerne

Trongårdens IF kvinde- og herrehold har deltaget i de danske holdmester siden henholdsvis 1966 og 1967. I perioden 1974 til 1986 vandt Trongårdens IF’s kvindehold det danske holdmesterskab i atletik hele 10 gange og holdet har deltaget i Europa Cup for mesterhold fem gange. Desuden har kvindeholdet erobret 5 sølv og 6 bronzemedaljer. Klubbens herrehold har endnu ikke vundet et dansk mesterskab, men har erobret 3 sølv og 6 bronzemedaljer.